EUROSCOLA dla LO Biecz. Wizyta w Parlamencie Europejskim
W jaki sposób działa UE? Co o ochronie demokracji i prawach człowieka myślą rówieśnicy z innych krajów w Europie? Odpowiedzi na te pytania szukali licealiści z Biecza podczas kolejnej edycji programu Euroscola. Formuła ta daje uczniom szansę na wyjazd do Strasburga i wzięcie udziału w obradach unijnego parlamentu. Jedyna różnica w stosunku do tradycyjnej sesji plenarnej polega na tym, że miejsca europosłów zajmuje młodzież z całej Europy. To odejście od tradycyjnej pracy z podręcznikiem na rzecz aktywnej partycypacji i możliwości wymiany wiedzy i doświadczeń z młodzieżą krajów europejskich.
Wśród dwudziestu siedmiu zaproszonych szkół UE znalazło się również bieckie Liceum. Wybór nie był przypadkowy. W związku z realizowanym w szkole projektem EPAS (Szkoła Ambasadorem Parlamentu Europejskiego) oraz jako wyróżnienie za plakat promujący Centrum Multimedialne Europa Experience, nasza szkoła została zakwalifikowana do udziału w sesji specjalnej Euroscoli dla szkół EPAS w Strasburgu w dniu 10 października 2025 r. W wyjeździe wzięło udział 24 uczniów i 3 nauczycieli, a także przedstawiciel mediów, zaś ich podróż oraz pobyt zostały dofinansowane przez Parlament Europejski.
Obrady rozpoczęło przemówienie Roberty Metsoli, Przewodniczącej Parlamentu Europejskiego, która opowiedziała o wyzwaniach stojących przed Wspólnotą krajów członkowskich w obliczu współczesnych kryzysów. Najciekawszą częścią Euroscoli była jednak symulacja obrad Parlamentu. Uczniowie zostali podzieleni na wielonarodowe komisje parlamentarne i debatowali między innymi nad ochroną praw i wolności, które przysługują każdej osobie w Unii Europejskiej, niezależnie od jej pochodzenia czy przekonań. Swoje konkluzje przedstawili na posiedzeniu plenarnym i po kolejnej dyskusji poddali je głosowaniu. Na zakończenie sesji, nastąpiło uroczyste i wzruszające wysłuchanie "Ody do
Radości". Spędziliśmy w Europarlamencie cały dzień, mając okazję poznać pracę europarlamentarzystów, wcielić się w ich rolę pracując w komisjach, obradując,głosując. Był też czas na zapoznanie się z ludźmi z innych krajów, uświadomieniesobie że wśród całej różnorodności języków, kultur, tradycji, łączy nas bycie Europejczykami, wspólne budowanie przyszłości: bezpiecznej i opartej na fundamentalnych demokratycznych wartościach.
Sam budynek Parlamentu Europejskiego zrobił na nas wrażenie. Połączenie stylu i nowoczesności budzi respekt odwiedzających to miejsce turystów. Również na twarzach uczniów dało się zauważyć ekscytację i pozytywne emocje. Serdeczne przyjęcie, francuskie
śniadanie, a także magia sali plenarnej strasburskiej instytucji szybko rozładowały początkowe zdenerwowanie.
Wieczorem zaś mogliśmy zwiedzić starówkę Strasburga. Widok oświetlonej, ażurowej sylwetki Katedry zapierał dech w piersiach. Do Strasburga należy koniecznie wrócić, to przepiękne miasto z cudowną szachulcową architekturą, domami pamiętającymi wiek XVI, to miasto alzackich smaków i bogatej tradycji. Kolejnego dnia, już w drodze powrotnej podczas 2-godzinnego spaceru, podziwialiśmy zabytkowe uliczki Starego Miasta oraz panoramiczne widoki Pragi. Warto przejść się po Moście Karola, gdy zachodzące słońce maluje niebo w odcieniach złota i różu. Ten 516-metrowy gotycki most z XIV wieku to nie tylko przeprawa przez Wełtawę, ale prawdziwa galeria sztuki pod gołym niebem. Wróciliśmy do Biecza zmęczeni, ale szczęśliwi, z bagażem wspomnień, pamiątek i wrażeń. Europa jest dzisiaj na wyciągnięcie ręki. Tym większa satysfakcja, że wiedzą o tym uczniowie z niewielkiej małopolskiej miejscowości, „małej Szkoły, ale o dużych możliwościach”.
Szkolny koordynator projektu EPAS: Ewa Knybel
Organizacja i opieka: Ewa Knybel, Kinga Augustyn, Maria Hycnar.
Relacja medialna: Kinga Gruca.















