W dniach 15 – 21 kwietnia br. francuska szkoła Lycée Polyvalent Gabriel Touchard George-Washington zgromadziła w swoich murach uczestników drugiej międzynarodowej wymiany młodzieży, realizowanej w ramach projektu GROWW. W niemal tygodniowych warsztatach udział wzięło około 80 uczniów oraz  kilkunastu nauczycieli z każdej ze szkół partnerskich. Organizatorzy nie szczędzili wysiłku, by młodzież jak najlepiej zrozumiała ideę przedsiębiorczości społecznej.

W pierwszym dniu  wszyscy uczestnicy wymiany udali się do przedsiębiorstwa Fimor,  by zobaczyć jak w praktyce funkcjonuje ta  uhonorowana wieloma krajowymi i międzynarodowymi nagrodami firma, będąca pionierem i właścicielem patentu screen printing oraz poliuretanowych końcówek do mechanicznych myjek podłogowych  serilor® .  Alex Zuckermanzałożyciel firmy - opowiedział o początkach przedsiębiorstwa, które powstało 41 lat temu w garażu, a którego kapitał obecnie wynosi ok. 1500 000 euro. Aktualnie firma ma swoje fabryki w 3 krajach: Francji, Stanach Zjednoczonych, Chinach i z powodzeniem sprzedaje swoje produkty na 5 kontynentach. W trakcie spotkania z założycielem tak utytułowanej firmy nie brakowało pytań ze strony młodzieży,  między innymi o przepis na sukces. Odpowiedź  Alexa była dla uczniów zaskakująca – bądźcie odważni, bądźcie wizjonerami. Wizyta w Firmor i spotkanie z założycielem dodały zapału i pewności siebie młodzieży, która w kolejnym dniu została podzielona na 10 zespołów międzynarodowych. Każdy z zespołów, przy wsparciu nauczycieli, miał za zadanie przygotować projekt biznesplanu przedsiębiorstwa społecznego. Młodzież dyskutowała nad problemami społecznymi, występującymi w poszczególnych krajach, selekcjonowała informacje, korzystała z wcześniej prowadzonych przez siebie badań, a wszystko po to, by zaproponować realne rozwiązania problemu, jednocześnie przynoszące korzyści materialne. Fakt, iż projekty miały zostać ocenione przez jury składające się z eksperta do spraw start-upów i miejscowych przedsiębiorców, dodatkowo pobudził młodzież do działania.  Godziny wytężonej pracy nad projektami przeplatane były wizytami w kolejnych przedsiębiorstwach społecznych: La Baraka Prod. oraz Machine Bidule.

W La Baraka Prod. młodzież mogła przekonać się jak, miłość do muzyki może przełożyć się na rozwiązywanie problemu społecznego. Stowarzyszenie założone zostało w 2008r., początkowo jego członkowie pozyskali przestrzeń do tworzenia muzyki na bazie instrumentów ofiarowanych przez darczyńców,  w późniejszym etapie zajęli się wyposażeniem studia nagrań.  Od tamtej pory w tej socjalnej firmie fonograficznej tworzy się i nagrywa muzykę, promuje młodych artystów oraz wydarzenia kulturalne,  a także organizuje warsztaty. Stowarzyszenie pozyskuje środki finansowe m.in. dzięki obsłudze koncertów, zarówno lokalnych jak i krajowych oraz organizacji festiwalu poświęconego kulturze miejskiej i popularnej  Crev’La Dalle. Trzeba przyznać, że wizyta w La Baraka Prod. dostarczyła zarówno uczniom jak i nauczycielom wielu pozytywnych emocji, zwłaszcza nagranie w studio piosenki promującej projekt ‘Grow up with GROWW’, do której słowa wcześniej napisali uczniowie biorący udział w mobilności. 

Z przygotowanymi projektami biznesplanów przedsiębiorstw społecznych młodzież udała się do Agencji Komunikacji i Projektowania Machine Bidule. Przedstawiła swoje pomysły członkom agencji, zadawała pytania poszukując rozwiązań problemów zaistniałych podczas projektowania biznesplanów i dopracowywała je z ekspertami. Po uzyskaniu wsparcia od pracowników agencji, młodzież została zaznajomiona z zakresem działalności  instytucji – społecznej w zakresie udzielania pomocy przedsiębiorcom w poszukiwaniu realistycznych rozwiązań rozwoju firm, wsparciu początkujących przedsiębiorców w realizacji biznesplanów, poszukiwaniu środków na rozpoczęcie działalności dla autorów ciekawych projektów - zarobkowej w zakresie realizacji zleceń klientów, polegających na  tworzeniu bilbordów, plakatów, spotów reklamowych, itp.   W ramach tej działalności agencja od kilku lat współpracuje z organizatorem słynnych wyścigów samochodowych Le Mans 24.

Finalnym punktem warsztatów w Le Mans była prezentacja ostatecznych wersji biznesplanów przedsiębiorstw społecznych jury, w skład którego weszli m.in. lokalny przedsiębiorca Wilfriend Vienne oraz ekspert do spraw start – upów i wykluczenia społecznego Mathieu Alizon. Wśród wyróżnionych projektów, w dwóch współautorami byli uczniowie z bieckiego liceum. Projekt, który zyskał największe uznanie i został nagrodzony pierwszym miejscem i szansą jego realizacji, także był współautorstwa licealistów z Biecza! Zwycięski biznesplan przedsiębiorstwa LANGNET  przygotowali Monica Nogueira (Agrupamento de Escolas D. Sancho I, Portugalia),  Monika Pasterska  (LO Biecz, Polska),  Jakub Pyznar (LO Biecz, Polska),  Martina Stoyanova (Geo Milev School, Bułgaria).

W odczuciu młodzieży, warsztaty w LeMans były bezcenną lekcją przedsiębiorczości społecznej, która zmieniła sposób postrzegania działalności, realizowanej niemal w każdej branży. Dzięki pracy nad biznesplanem przedsiębiorstwa społecznego, młodzież uczyła się rozwiązywania problemów w praktyce oraz umiejętności pracy zespołowej.

Uczestnicząca w mobilności  uczennica - Monika Pasterska - poproszona o podsumowanie udziału w warsztatach w Le Mans, powiedziała:  Podczas warsztatów przybliżono nam istotę przedsiębiorstwa społecznego nie tylko w sposób teoretyczny, ale także praktyczny - na konkretnych przykładach rynku. Zobaczyliśmy, że możemy zarabiać pieniądze, jednocześnie rozwiązując problemy społeczeństwa.  Zmieniło to moją perspektywę patrzenia na potencjalny pomysł na biznes.  Taka forma wychodzi naprzeciw zarówno potrzebom społeczeństwa, jak i oczekiwaniom przedsiębiorców.