PROJEKT EUROPA: Nowe Rozdanie 1989-2019

12 stycznia 2022 r. w Bibliotece Biecz odbyło się spotkanie

w ramach projektu edukacyjnego skierowanego do młodzieży ze szkół ponadpodstawowych i uczelni wyższych (EUROPA: Nowe Rozdanie 1989-2019). Uczniowie z bieckiego Liceum wzięli udział w grze symulacyjnej „Europa: Nowe Rozdanie”, wcielając się w role przywódców wybranych europejskich państw. Rozgrywka odzwierciedlała zmiany społeczne i geopolityczne w Europie na przestrzeni 30 lat (1989-2019) podzielonych na sześć etapów. Gracze zajmowali się zarówno sprawami wewnętrznymi swojego państwa, jak i zewnętrznymi zagadnieniami. Zadbali o bezpieczeństwo energetyczne, starając się o zwiększenie dobrobytu obywateli przeprowadzili liczne reformy oraz starali się dopasować gospodarkę do współczesnych wyzwań globalizacji.
Celem projektujest przede wszystkim przybliżenie młodzieży problematyki europejskiej, wzmocnienie umiejętności krytycznego myślenia oraz wzrost obywatelskiego zaangażowania w skali krajowej i kontynentalnej.

Fragment opisu atmosfery towarzyszącej uczestnikom gry symulacyjnej z pespektywy prowadzących :

Zdecydowanie najbardziej ekspansjonistycznie zagrała dziś Rosja. Po raz pierwszy w naszych rozgrywkach doszło do utworzenia ZBiRu, czyli Związku Białorusi i Rosji a właściwie pełnego scalenia obu państw, oczywiście pod auspicjami większego brata. O mały włos w IV etapie (a więc w latach 2004-2008) niepodległości nie utraciła także Ukraina. W ostatniej chwili Niemcy i Wielka Brytania poświęciły swoje zasoby na stworzenie parasola ochronnego nad Kijowem. Suwerenność Ukrainy została uratowana.(…)
Spotkanie zakończyła dyskusja na temat historii najnowszej i polityki zagranicznej. Porozmawialiśmy z młodymi obywatelami o ich poglądach na ostatnie wydarzenia i o tym, jak gra zmieniła ich postrzeganie wydarzeń na świecie. Nasza symulacyjna planszówka spełnia swoje zadanie!

Źródło: https://www.facebook.com/europanowerozdanie/

7 marca 2022 r.uczniowie wzięli udział w drugiej części projektu- profesjonalnej debacie oksfordzkiej. O ile gra poświęcona była historii ostatnich 30 lat na Starym Kontynencie, o tyle temat debaty związany był z przyszłością-"Młodzież powinna mieć wpływ na program nauki w szkołach". Szkolenie polegało na przybliżeniu tematyki debaty oksfordzkiej, uczniowie poznali zasady dyskusji sportowych oraz mieli szansę wzięcia udziału w ćwiczeniach i pokazowej debacie na wspomniany temat. Warsztaty przeprowadzili członkowie Krakowskiego Stowarzyszenia Mówców.

W grze symulacyjnej oraz debacie wzięło udział 17 uczniów z klasy: 1b, 2c4, 3c4 i 3AC.

Laureaci (których nazwiska poznamy już niebawem) zostaną zaproszeni do Krakowa na finał projektu. Najlepsi uczestnicy rozgrywek i debat wezmą udział w spotkaniu z decydentami i ekspertami, które w zamierzeniu ma być okazją do wymiany myśli, pomysłów, potrzeb i refleksji m.in. na temat edukacji szkolnej.

Projekt 'Europa: Nowe Rozdanie 1989-2019' realizowany jest przez Stowarzyszenie Pospolite Ruszenie. Projekt finansowany z programu Erasmus + Akcja 3: Wsparcie w reformowaniu polityk - Projekty Dialogu Młodzieży.

Żródło: https://pospoliteruszenie.net/enr/

Koordynatorprojektu w LO Biecz:Ewa Knybel